Blog

Nike: van wafels tot Ronaldo

« Terug naar het berichtenoverzicht

Door: Naomi
Categorie: Merken
Geplaatst op: 4/3/2015

4
maa

Begonnen als Blue Ribbon Sports, uitgegroeid tot een wereldmerk met de naam van de Griekse godin van de overwinning. Nike is wereldwijd bekend. Sportschoenen, kleding, accessoires, gadgets en samenwerkingen met de meest bejubelde sporters. Nike is een ware sportgigant van onmeetbare grootte. Van de verkoop van Japanse schoenen tot duizenden winkels in alle continenten: Nike is één en al overwinning.

Nike is één van de meest toonaangevende sportmerken ter wereld met het alom bekende logo (de swoosh). Vanuit Beaverton, Oregon zwaaien Mark Parker (CEO) en Philip Knight (chairman Raad van Bestuur) de scepter. Air Jordan, Converse, Bauer en Cole Haan behoren ook tot Nike, Inc. Nike verkoopt sportschoenen, sportkleding en accessoires en maakt deel uit van het concern Nike, Inc. De Air Max, Air Jordan en Team Starter.

Nike: de geschiedenis van een internationaal sportmerk

Bill Bowerman, atletiekcoach op de universiteit van Oregon en voormalig Olympisch sporter heeft samen met één van zijn atleten, Phil Knight, in 1962 Blue Ribbon Sports opgericht. Samen gingen zij de uitdaging aan. De eerste stap was het importeren van high tech sportschoenen en een meeting met het Japanse sportmerk Onitsuka Tiger Shoes (later Asics) volgde. In 1963 kwamen de eerste proefmodellen en besloten de twee de samenwerking Jef Johnson en de atleet Steve Prefontaine aan te gaan. Zo konden ze enerzijds de Japanse sportschoenen verkopen en anderzijds zich focussen op de ontwikkeling van hun eigen lijm.

Er wordt gezegd dat Bowerman door de wafels die hij van zijn vrouw bij het ontbijt kreeg, het idee kreeg om eenzelfde structuur te verwerken in de zolen van sportschoenen. Door de structuur zou de schoen worden verlicht, wat zou betekenen dat er meer snelheid kon worden gemaakt en uiteindelijk meer kans op winst zou zijn.

Nike's iconische logo

In 1971 ontwierp een bekende van Knight, grafisch ontwerpster Carolyn Johnson, het logo voor 35 dollar. De ‘swoosh’ behoort tot de één van de meest bekende logo’s ter wereld. Zeven jaar later werd de bedrijfsnaam omgezet in Nike, naar de Griekse godin van de overwinning. Sindsdien is het merk Nike niet meer weg te denken uit de (sport)wereld.

Nike: meer dan schoenen

Het hoofdkantoor van Nike staat in het Amerikaanse Beaverton, maar het hoofdkantoor van Europa, Midden-Oosten en Afrika staat in Hilversum. Het Europese distributiecentrum staat in België. Vanuit deze plaats worden sportschoenen, (sport)kleding en accessoires verdeeld. Nike heeft zijn merk namelijk uitgebreid met speciaal ontworpen – in allerlei kleuren verkrijgbaar - high quality sportkleding (van atletiek en voetbal tot fitness en golf) en solide accessoires (van ballen en zweetbandjes tot equipment en bidons). Een aantal jaar geleden heeft het bedrijf zelfs contactlenzen speciaal voor sporters geïntroduceerd. En vergeet de knalgele polsarmbandjes van wielrenner Lance Armstrong niet. De visie van Nike is simpel: just do it.

Nike: een gouden samenwerking

Kosten noch moeite worden gespaard voor de Nike reclamecampagnes. Voetballers van wereldformaat en andere bekende sporters (o.a. tennissers en golfers) worden gecharterd door de sportgigant voor advertenties, billboards en korte films die dienst doen als reclame. Ze gaan sponsorcontracten aan die hen geen windeieren zullen leggen. Ronaldo, Pirlo, Rooney, Iniesta, Ibrahimovic en Neymar schitterden de afgelopen zomer bijvoorbeeld in de laatste reclamecampagne. Ook met Apple is een bijzondere samenwerking van start gegaan: Apple heeft voor Nike een chip voor in de schoen gebouwd, die direct informatie doorstuurt naar de iPod.

Met duizenden winkels over de hele wereld, met miljoenen fans die met veel plezier de kleding en schoenen dragen, met rolmodellen die vol trots hun gesponsorde outfits showen, mag je met klem zeggen dat Nike een regelrecht overwinnaar is!

Geplaatst op 4 maart 2015

Delen via:

Naomi

Over Naomi

Het schrijven van een tekst is een bijzonder vak apart, maar Naomi weet altijd hoe ze de juiste toon moet raken. Met haar krachtige teksten informeert deze stralende onderwijzeres jou over de leukste onderwerpen.

« Terug naar het berichtenoverzicht

    Om te reageren moet je eerst inloggen

    Email*

    Wachtwoord*

    Blog je mee?

    Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!

    Bericht insturen

    Nieuws melden

    Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!

    Nieuws melden

    JouwAanbieding blog

    JouwAanbieding blog

    Op het JouwAanbieding blog lees je dagelijks interessante berichten over aanbiedingen, kortingen, besparen, lifestyle, evenementen en meer. De berichten komen rechtstreeks van de redactie! Blijf daarnaast op de hoogte van al het JouwAanbieding nieuws, winacties en andere ontwikkelingen.

    Voor ieder wat wils!

    Voor ieder wat wils!

    Diverse artikelen over aanbiedingen, besparen, kortingen, evenementen, lifestyle, gadgets, tech, reizen, sport en meer: op het JouwAanbieding blog lees je zeer uiteenlopende berichten over van alles en nog wat! Check de blogberichten per categorie om de voor jou meest interessante posts in een paar klikken te vinden.

    Vandaag

    Jarig vandaag
    • Renée Zellweger (55)Amerikaanse actriceRenée Zellweger
    • Albert Verlinde (63)TV-presentator (RTL Boulevard)Albert Verlinde
    • Femke Halsema (58)Nederlandse politicaFemke Halsema
    Verleden vandaag
    • Robinson Crusoe uitgegeven (1719)Het wereldberoemde boek Robinson Crusoe, geschreven door Daniel Defoe, wordt voor het eerst uitgegeven.Robinson Crusoe uitgegeven
    • Uitbreiding Rotterdamse metro (1985)De verlenging van de Rotterdamse metrolijn naar station 'de Akkers' in Spijkenisse wordt in gebruik genomen.Uitbreiding Rotterdamse metro
    Spreuk van de dag

    Ik heb geen 9 tot 5 mentaliteit, eerder van 10 tot 3.

    Nieuwsbrief

    Word lid van JouwAanbieding en profiteer van de vele voordelen:

    • Mis geen aanbieding meer!
    • Al het voordeel in je mailbox
    • Bepaal zelf dag(en) tijdstip
    • Eenvoudig in- en uitschrijven
    • Ontvang exclusieve deals

    Alle deals in 1 nieuwsbrief!

    Inschrijven