« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Evelien
Categorie: Merken
Geplaatst op: 11/5/2015
11
mei
Het iconische merk Ray-Ban is niet meer weg te denken uit de hedendaagse zonnebrillen industrie. Dankzij de tijdloze uitstraling van haar brillen is Ray-Ban al sinds 1937 ontzettend populair. De herkenbare Aviator en Wayfarer modellen staan al decennia lang op de neuzen van menig beroemdheid en zijn ook niet meer weg te denken uit het wereldwijde straatbeeld.
Ray-Ban is opgericht in 1937 door Bausch & Lomb, een Amerikaanse fabrikant van o.a. cameralenzen, contactlezen en medicijnen voor oogziektes. Dit bedrijf uit Rochester, New York werd in 1853 opgericht door opticien John Jacob Bauch en zijn investeerder Henry Lomb. Met de opkomst van de luchtvaartindustrie in de jaren ’30 klaagden Amerikaanse piloten over de felle zon op grote hoogtes, waardoor zij last hadden van hoofdpijn en hoogteziekte. De eerste Ray-Ban zonnebrillen waren uitgevoerd met groene lenzen die de felheid van de zon blokkeerden terwijl de piloten optimaal zicht konden behouden. De merknaam Ray-Ban is hier op gebaseerd: Ray (straal) + Ban (uitbannen): lichtstralen uitbannen. De eerste Ray-Ban zonnebril werd al snel zeer populair onder piloten en werd daarom kort na de introductie ook aan het grote publiek verkocht. Het originele plastic frame werd vervangen door een metalen frame met de bekende Aviator vorm. De Ray-Ban Aviator was geboren!
Iconische zonnebrillen
Ray-Ban werd al snel het favoriete zonnebrillenmerk van outdoor liefhebbers en jagers. Na de introductie van de Aviator zonnebril kwam het merk daarom met de Ray-Ban Shooter in 1938. Dit was een bril die zowel met groene als gele Kalichrome lenzen werd geproduceerd, en werd uitgevoerd met een iconische ‘sigaretten-houder’ om de handen van de ‘shooter’ vrij te houden. Later dat jaar werd de Ray-Ban Outdoorsman geïntroduceerd, ook wel ‘Skeet Glass’ genoemd. De beroemde Wayfarer kwam in 1952 op de markt en is nog steeds een van de meest populaire zonnebril-modellen ter wereld.
Ray-Ban in Hollywood
In eerst instantie werd Ray-Ban populair door het gebruik van de zonnebrillen door Amerikaanse piloten tijdens de 2e Wereldoorlog. De Amerikanen wilden net als hun helden zijn en leger/marine gerelateerde kleding en accessoires waren dan ook zeer populair in je jaren ’40. De Ray-Ban zonnebril werd razend populair en was plotseling een hit onder het grote publiek. De populariteit van Hollywood films in de jaren ’50 zorgde echter voor wereldwijde bekendheid van het merk. Zo droeg Audrey Hepburn o.a. een Wayfarer zonnebril in Breakfast at Tiffany’s (1961). De afgelopen decennia zijn Ray-Ban’s zonnebrillen in ontzettend veel films te zien geweest. De Ray-Ban Balaroma stond op de neus van Clint Eastwood in Dirty Harry (1971), Robert deNiro droeg een Ray-Ban Caravan in Taxi Driver (1976) en Tom Cruise zorgde door het dragen van een Aviator in Top Gun (1986) dat de originele Ray-Ban weer over de toonbank vloog.
Heden: Ray-Ban
Bausch & Lomb verkocht Ray-Ban in 1999 aan de Italiaanse Luxottica Group. Het hoofdkantoor van dit bedrijf is gevestig in Agordo. Ondanks de verkoop is Ray-Ban nog steeds het meest populaire zonnebrillenmerk ter wereld. De diverse tijdloze modellen zijn in allerlei kleuren en uitvoeringen verkrijgbaar en daarom ook bij velen favoriet. Zeker nu de temperaturen weer zomers beginnen te worden, is de kans groot dat je de komende tijd veel Ray-Ban zonnebrillen gaat spotten!
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden