« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Lianne
Categorie: Webwinkels
Geplaatst op: 1/3/2019
1
maa
Om consumenten alle mogelijke producten te bieden, wil Zalando transformeren van winkel naar een marktplaats. Via verkoop van derden is het aanbod groot en de voorraad en het financiele risico klein, beredeneert de webwinkel.
Over vijf jaar moeten derde partijen, zoals merken en leveranciers, veertig procent van de consumentenomzet realiseren op Zalando. Dat is nu tien procent, weet nieuwssite Emerce. Het management van Zalando zet vol in op een marktplaatsstrategie. De jaarcijfers van Zalando lieten deze week een groei van 25 procent zien en een vergelijkbaar vooruitzicht voor het huidige jaar.
Geen voorraad meer
Dat kan hoger, zegt Zalando. De modewinkel denkt dat consumenten in de toekomst vaker en meer kleding via internet gaan kopen. Het aantal aanbieders zal dan ook niet afnemen maar toenemen. Zalando kiest daarom een strategie waarbij het het startpunt wil worden voor shoppers. Daarvoor moeten dan wel alle gewenste producten in de schappen liggen. Enkel wanneer Zalando verandert van een winkel in een marktplaats kan het die ambitie realiseren. “We delen onze technologie, data en logistiek met verkooppartners”, licht CEO Rubin Richter toe. “Ons voordeel wordt dat we verhoudingsgewijs minder eigen voorraad moeten aanhouden en daarmee een lager financieel risico lopen.” Daar staat tegenover dat Zalando dan enkel inkomsten uit commissies heeft.
40 procent van totale omzet
In 2018 leverden derde verkopers een consumentenomzet van 600 miljoen euro, oftewel tien procent van het totaal. Dat moet rond 2023/2024 veertig procent zijn. Verder blijkt dat Zalando nu al de fulfillment doet voor een kwart van de transacties van verkooppartners en dat de omzet met marketingmedia, zoals met het netwerk van 500 influencers, zestig procent steeg. “En dat versnelt”, aldus Richter.
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden